Oldal kiválasztása

Alakíts ki jó szokásokat

A szokások az önfejlesztés kamatos kamata. A kis szokások idővel összeadódnak. Sőt, olyan hatalmas erővel bírnak, hogy észrevétlenül befolyásolják és határozzák meg az egész életünket. Ahogyan a pénzünk megsokszorozódik a kamatos kamat miatt, úgy sokszorozzuk a szokásaink hatását is azzal, hogy mindig ismételjük azokat. Az adott pillanatban lehet, hogy a hatás elenyésző vagy egyáltalán nem is látszik. Azonban ahogyan telnek a hónapok és az évek, úgy épülnek egymásra ezek a hatások és óriási erővel bírnak.

Az adott pillanatban nem sok jelentősége van, hogy mondjuk egy hamburgert eszünk vagy egy csirkés Caesar salátát, azon kívül, hogy talán hamburgernek még jobb íze is van. Ez is azért van, mert a szokásokat, amelyek kellemesek számunkra sokkal valószínűbben ismételjük meg. Tehát nagyobb hatással van ránk az, hogy az adott pillanatban a hamburger finomnak tűnik, és nem arra gondolunk, hogy hosszú távon mennyivel egészségtelenebb, mint a saláta. Tehát az azonnali hatás a rövid távú hatás, kellemes és élvezetes. Azonban hosszú távú hatása már egészségtelen és akár még el is hízol.

A jó szokásoknál ennek éppen az ellentéte igaz. Ha most elmész az edzőterembe, akkor keményen kell dolgoznod, izzadsz, fáradsz, fel kell áldoznod az idődet ahelyett, hogy a kanapén punnyadnál és a tévét nézned. Tehát az azonnali hatás kevésbé kellemes. Viszont egy pár hónap vagy év múlva beérik az eredmény, és pozitív hatást érsz el azzal, hogy egészségesebb leszel, fittebb és energikusabb.

A jó szokások kialakításában tehát a legnagyobb kihívás az, hogy ezeket a hosszú távú pozitív eredményeket megpróbáljuk áthozni rövidtávra is.

Ismételj

A szokásaink ismétlések által alakulnak ki. Ez tiszta mindenkinek, igaz?

Egy professzor a floridai egyetemen, aki már nyugdíjba vonult, de amikor még tanított, érdekes kísérletet végzett. Egy fotós kurzuson, a szemeszter elején rögtön két csoportra osztotta az osztályt. Az egyik csoportnak azt mondta, hogy őket a munkájuk mennyisége alapján fogja értékelni. A másik csoportot pedig a munkájuk minősége alapján. Tehát az első csoportnak neked készítenie 100 képet, hogy ötöst kapjon, 90-et, hogy négyes kapjon stb.

A másik csoportnak ellenben csak egyetlen egy képet kellett csinálnia. Azonban annak az egy képnek a lehető legtökéletesebbnek és legjobbnak kellett lennie. Az érdekes eredmény az lett a szemeszter végére, hogy az első csoportban sokkal több jó jegy született, mint a másodikban.

 És miért történt ez? Azért, mert ők képről-képre tapasztalták, gyakorolták a dolgokat és tanultak belőle, tehát gyakorlattal tanulták meg a dolgokat. Míg a másik csoport csak azzal volt elfoglalva, hogy folyamatosan azon gondolkozzon, hogy mi a legjobb beállítás, mik lehetnek a legjobb fények, mit fotózzon, ami a lehető legjobb legyen. És végül a gondolkodtak ezen, gyakorlás nélkül, az eredmény pedig sokkal rosszabb lett, mint a másik csoporté.

Ez alapján tehát neked is azt tanácsolom, hogy ismételj, ismételj, ismételj! Nem kell tökéletesen elkezdeni valamit, a lényeg az, hogy csináld. Az eredményt, a legjobb eredményt nagyon sok ismétlés után fogod elérni.

Állítsd magad kihívások elé

Általában az élet időről időre kihívások elé állít. Azonban ez lehet gyakrabban ritkábban. A fontos az, hogy te is állítsd magad kihívások elé. Hiszen ha ezt nem teszed meg, akkor csak egy ilyen középszerű, langyos vízben fogsz élni, ahol minden optimális, éppen jó.

Csak gondolj bele hogy az evés a modern világban teljesen más, mint régen. Az őseinknek valamennyi energiát legalább bele kellett fektetniük, hogy élelmet szerezzenek. A legkönnyebb volt, hogy mondjuk bogyókat szedtek, de általában futniuk kellett, vadászniunk, megölni valamit, hogy enni tudjanak.

És manapság mit kell csináljunk? Elég annyi, hogy megnyitjuk a telefonunkon a Netpincér applikációt, kattintunk kettőt és az étel megjelenik az ajtónk előtt egy órával később. Te pedig közben csak ülhetsz a kanapén. Ezért fontos, hogy kihívások elé állítsd magad. A modern kényelem nagyon könnyen az ellenségeddé is válhat, garancia lehet az egészségtelen és lusta életre.

Mozogj és olvass

Mindenkinek más szokások válnak be, ez teljesen természetes. Azonban vannak olyan szokások, amik mindenkinek hasznára válnak.

Az egyik ilyen a mozgás. Én sem edzek minden nap, de azért heti négy-ötször mindenképpen beillesztem a napirendembe, futok vagy úszok, erősítek, ilyesmik. Nem is gondolnám, hogy bírnám a vállalkozói életmódot akkor, ha mellette nem edzenék, nem bírnám a pszichés terhet. Ki kell engedni a feszültséget, ki kell engedni a gőzt, és erre a mozgás a legeslegjobb és legegészségesebb mód.

A másik ilyen szokás pedig az olvasás. Szerintem az olvasás az az alapvető szokás, ami mindenkinek az életében jelen kéne legyen. Ha az olvasás a szokásod, akkor általa szinte minden más problémát is meg tudsz oldani. Ha például több pénzt akarsz csinálni, akkor olvasol egy könyvet. Ha meg akarsz tanulni meditálni, olvasol egy könyvet róla stb. Tehát, ha az olvasás a szokásod bármilyen problémád legyen az adott pillanatban, van egy módszered annak a megoldására. Mégpedig az, hogy olvasol róla.

Legyen terved

Igen, tudjuk a tervezés fontos és elengedhetetlen része annak, hogy eredményeket érjünk el. Azonban nem mindegy, hogy hogyan tervezünk. Ez pedig igaz a szokásoknál is igaz.

 Kutatások szerint egyáltalán nem elég az, ha azt mondod hogy mostantól többet fogok edzeni. sokkal hatékonyabb, ha pontosan megadod a viselkedésednek vagy a tevékenységednek az idejét és a helyszínét. A képlet tehát úgy néz ki, hogy ezt csinálom (tehát a tevékenységem) ekkor (tehát az ideje) és ott (valahol, tehát a helyszíne). Az előbbi edzős példára vissza vetítve tehát sokkal valószínűbb, hogy fogod tartani magad az edzéshez, ha azt mondod magadnak, hogy „mostantól minden hétfőn, szerdán és pénteken munka után rögtön elmegyek edzeni a az iroda épületében lévő edzőterembe”.

Sokan esnek abba hibába, hogy azt hiszik, nem elég motiváltak és ez a probléma velük, ezért nem tudják tartani magukat a dolgaikhoz. Azonban ami valóban hiányzik náluk, az a világos terv. Tehát ne bízd a véletlenre a szokásaid kialakítását, bízd a terveidre. Ha felkelsz reggel, ne azon gondolkodj, hogy vajon motivált leszek-e edzeni, vajon motivált leszek-e meditálni. Ezt a döntési helyzetet simán elhagyhatod azzal, ha meghatározott, hogy pontosan mikor, hol és mit fogsz csinálni.

Hagyd el a rossz szokásokat

A rossz szokások elhagyása érdekében a legjobb taktika az, ha egyszerűen nem teszed ki magad a csábító tényezőknek. Tehát, ha kevesebbet szeretnél költeni elektronikus cuccokra, akkor ne kövesd az összes tech blogot és iratkozz le a hírleveleikről. Ha fogyni akarsz, akkor ne nézegesd álló nap a Tasty és a Nosalty recepteket valamint a csodás Instagram reggeli és kaja képeket.

Általában, ha megszünteted a kiváltó okot, azaz a rossz szokás forrását, akkor már a vágy sem fog felmerülni, hogy megtedd azt a szokást. A szokásaink általában összeköttetésben állnak valamilyen más tényezővel, valamilyen kiváltó okkal. Ha nem tesszük ki magunkat ennek a kiváltó körülménynek, vagy ennek a kiváltó oknak, akkor egyszerűen a vágy sem fog felmerülni.

Például, ha megszoktad, hogy mindig egy barátoddal cigizel csak és szeretnél leszokni teljesen, akkor egy ideig ne találkozz ezzel a barátoddal. Így megszűnik a kiváltó körülmény.

Egy másik jó módja a rossz szokások elhagyásának, ha megnehezíted a magad számára magát a szokást Ha nem akarsz annyit TV-t nézni, akkor egyszerűen vedd ki az elemet a tv kapcsolóból, vagy húzd ki a zsinórt a falból. Vagy még tovább megyek, ajándékozd el a tévéd. Ez így elég drasztikus módszer, de igazából így esélyt sem adsz magadnak arra, hogy folytasd ezt a szokást. Ez persze kellemetlen, mert a TV nézés vágya így is megmarad, viszont mivel nincs más opciód, ezért kibírod és egy idő után már nem is fogsz arra vágyni, hogy tévét nézz.

Változtass a környezeteden

Nem kell a környezeted áldozata legyél, tudtad? Formálhatod is a környezetedet. Megtervezheted úgy, hogy elősegítse a jó szokásaid kialakulását, és hogy könnyebben el tudd hagyni a rossz szokásaidat.

Egyszerű példákat hozok neked. Ha minden este olvasni akarsz egy pár oldalt, akkor reggel hagyd a könyvet a bevetett ágyon, hogy este ott várjon téged, és csak fel kelljen venned.

Ha szeretnél több zöldséget és gyümölcsöt enni és ezáltal egészségesebben étkezni, akkor felejtsd el a hűtőnek a zöldségtartó rekeszeit. Ha oda teszed be a zöldségeket és gyümölcsöket, akkor totál elfeledkezel róluk és csak akkor jut eszedbe, amikor három hét múlva ki kell dobni, mert megrohadt mind. Helyette vegyél egy szép gyümölcsöstálat, amibe beleteheted a zöldségeket és a gyümölcsöket, ezáltal mindig ott lehetnek szem előtt a konyhapulton és emlékeztethetnek arra, hogy egyél belőlük.

A környezetünk tehát befolyásolja a szokásainkat, ez biztos. Egy negatív környezetben biztosan nem fogod tudni sokáig fenntartani a pozitív szokásaidat, bármennyire is szeretnéd. Lehet, hogy egy nap megvan a megfelelő akaraterőd, de ha folyamatosan harcolnod kell a környezetet negatív energiáival, akkor előbb-utóbb kudarcot vallasz és felülkerekedik a negatív környezet. Éppen ezért fontos a pozitív környezet, és hogy vedd körbe magad olyan kiváltó okokkal és körülményekkel, amik elősegítik a pozitív új szokásaidat.

A képek az unsplash.com oldaláról származnak.

Pin It on Pinterest