Oldal kiválasztása

Napi motiváció elhivatott önfejlesztőknek! Regisztrálj és nézd meg mi vár Rád a Boldogság Projektben (már több mint 30.000 ember kipróbálta):

Miért bukik el a legtöbb újévi fogadalom?

Minden év elején hozunk egy sor döntést annak a reményében, hogy idén jobb lesz. Ezt hívjuk újévi fogadalmaknak. Biztos neked is ismerős. Azonban a változásra való törekvésink rendszeresen alábbhagynak februárra. Hogy miért? Erről fog szólni ez a cikk!

Az leggyakoribb vágyaink között szinte mindig a következők szerepelnek: legyünk egészségesek, fizikailag fittek, adósságmentesek, éljünk boldog családban és jó kapcsolatban a párunkkal, legyünk a legjobbak a munkánkban és a karrierünkben, szeressünk csinálni valamit hobbiszinten, miközben életvitelszerűen jól érezzük magunkat. Igaz?

Ábrándozni persze könnyebb, mint változtatni. A szokásaink megváltoztatása sajnos nem olyan egyszerű, hogy egy hullócsillag alatt kívánunk egy nagyot, azt csókolom, megvagyunk. Bár mindannyiunkban ott van a szándék, hogy változtassunk az életünkön, fontos felismerni, hogy a szóbeli ígéreteket helyett muszáj a tettek mezejére is lépni.

A legtöbb ember rengeteg mentális poggyászt – vagyis szellemi blokkot – cipel magával, amik meghatározzák, hogy miről hisszük el, hogy lehetséges vagy sem az életünkben.

Az egyik ilyen – és talán a legfontosabb – mentális blokk a hamis feltételezés.

Minden egyes embernek van egy feltételezése a világról és benne saját magáról is. Ezek gyakran annyira rosszak, hogy képesek gátolni a személyes fejlődést. Biztosan te is hallottál vagy mondtál már hasonlókat: „nem vagyok elég kreatív”, „nem vagyok elég szép”, „nem vagy elég jó ehhez a munkához” vagy, hogy „a válságban senki nem fogja megvásárolni a termékemet”. Ezek az állítások csak egy nézőpont kérdései, pusztán feltételezések és objektíve nem igazak. Csak a saját hiedelmeink teszik azzá őket.

Saját elménk képes becsapni bennünket. Az elménk képes arra, hogy fizikailag érzékelhető korlátokat állítson magunk elé.

Boldogság Projekt

A pilóták nagyon sokáig azt hitték, hogy lehetetlen gyorsabban repülni a hangsebességnél. A sportolók sokáig úgy gondolták, hogy egyetlen ember sem képes lefutni 1 mérföldet 4 perc alatt. De szerencsére mindig jött valaki, aki áttörte az elérhetetlen korlátokat. Mindig vannak olyan emberek, akik elérik a látszólag elképzelhetetlent. Ezekből a példákból tanulhatjuk meg, hogy valójában minden lehetséges, ha nem a szokások rossz oldaláról közelítjük meg a dolgokat.

1947-ben az Egyesült Államok Légierejének tábornoka Charles „Chuck” Yeager átlépte a hangsebességet. 1954-ben Roger Bannister 3:59 alatt futotta le az egy mérföldes távot. És bár előttük mindenki kudarcot vallott, nekik sikerült átlépni egy lehetetlennek hitt fizikai korlátot.

És most álljunk meg egy pillanatra, hiszen felmerülhet a kérdés benned, hogy ez „hogyan kapcsolódik ez az én újévi fogadalmaimhoz?”

A válasz viszont nagyon egyszerű: általában minden újévi fogadalom valami olyan dologra vonatkozik, amit előtte még nem csináltunk. Vagy legalábbis sok esetben. Emiatt pedig ki vagyunk téve a saját tudatalatti feltételezéseinknek. Ha például soha az életben nem fogytál még néhány kilónál többet, akkor ne csodálkozz, ha az év eleji 20-30 kilós álmod hamar kudarcba fullad.

Ugyanakkor sok esetben nem is biztos hogy a kitartással van a baj, hanem elég lehet pusztán egy eltemetett rossz tapasztalat is.

Lehet például, hogy az általános iskolai tanárunk azt mondta, hogy reménytelenek vagyunk a művészetben… simán előfordulhat.

Bármi is legyen a helyzet a jelenben, a múltbeli tapasztalatok nagyban hozzájárulhatnak a negatív gondolkodásmódunkhoz, ami megakadályozza az életünk bizonyos területein az előrelépést. A múltban szerzett rossz tapasztalatok ugyanis befolyásolhatják a jövőben kialakuló körülményekhez fűződő bizalmunkat is.

Pedig az elkövetett hibáinkra, negatív tapasztalatainkra inkább hasznos tanácsként kellene tekintenünk, mert az segíthet a jövőre nézve.

Hogyan lehet felülkerekedni saját magunkon és a rögzült tapasztalatainkon?

Ahhoz hogy pozitív tudj maradni a saját céljaiddal kapcsolatban, érzelmi csatolmányokat kell létrehoznod. Más szóval meg kell értened, hogy mivel tesz jobb emberré, ha eléred a kitűzött célod.

Ehhez pedig az első lépés, hogy meghatározod a fő motivációd! Ezt könnyen megteheted, ha készítesz egy listát az adott tevékenység elvégzésének okairól. Ha ezt megcsináltad, utána egyben fogod látni az összes okodat, így könnyen ki fogod tudni választani a legerősebbet közülük.

De fontos, hogy ezt a listát a saját értékrended szerint készítsd el, ne pedig úgy, hogy mások mit gondolnak vagy várnak el tőled. A saját gondolataid és értékrended a legfontosabb, ha a saját céljaidról van szó. Ezt sokszor elfelejtjük a külső nyomás hatására.

Anders Ericsson, a Florida State University pszichológiai kutatója zenészeket tanulmányozva felismerte, hogy a zenészeknél kulcsfontosságú elem a motivációban, hogy jól teljesítsenek, mivel így mások elismerik a tehetségüket. Ez pedig egy idő után az identitásuk részévé válik. Az identitás pedig egy olyan erős részünk, ami képes rá, hogy folyamatosan kitartásra ösztönözzön minket.

A kitartást pedig szokásnak is nevezhetjük, ha elég bölcsek vagyunk.

Biztosan többen is hallottatok már a szokások kialakításához szükséges 21 napnyi időintervallumról. Ez azonban nem minden esetben ilyen egyértelmű, mivel azok a feladatokat, amiket örömmel végzünk, akár jóval hamarabb is szokássá válhatnak, szemben azokkal, amiket nem feltétlenül szeretünk  – viszont tudjuk, hogy meg kell csinálunk.

Erre a 21 napra cáfolnak rá egyébként a University College London kutatói, akik szerint egy feladat körülbelül 66 nap alatt válhat szokássá. Így tehát nem kell csodálkozni, ha az év elején tett fogadalmunk elhal februárra, hiszen az bőven kevesebb, mint 66 nap.

Ha tetszett ez a cikk, akkor mindenképpen Neked való a Boldogság Projekt tagság: A részletekhez katt ide!

Még több olvasnivaló:

Pin It on Pinterest